duminică, 1 martie 2009

Cum invatam copilul sa vorbeasca

Invata sa comunici autentic cu el. Situatiile cotidiene ofera cel mai bun prilej pentru insusirea abilitatilor de comunicare. Nu pierdeti ocazia de a transforma orice situatie cotidiana, intr-un moment captivant si valoros pentru invatare.
Este vorba de acele situatii firesti in care copilul invata sa comunice intr-o ambianta concreta la care participa impreuna cu adultul: trezirea, spalarea, imbracarea, masa, gatitul, spalatul, cumparaturile, plimbarea, gradinaritul etc. Este foarte important sa vorbiti cat mai mult cu copilul in aceste situatii; sa-i vorbiti despre ce faceti, ce vedeti si auziti. Cu cat aceste momente de interactiune, parinte-copil, vor fi mai frecvente si de durata, cu atat limbajul copilului va fi mai dezvoltat.

Pentru inceput,stabiliti un contact vizual bun si vorbiti-i simplu despre ceea ce faceti, spre exemplu: "Mama spala", "Iau cutitul", "Tai painea", "Pun masa", "Mama mananca" si altele.

Folositi mimica si gestica adecvata si un ton modulat expresiv.

Aratati-i sensul cuvintelor, pronuntandu-le in prezenta obiectelor si situatiilor pe care le denumesc (exemplu: "Uite papusa").

Lasati copilul sa tina obiectul, sa-l observe, sa-l manipuleze, pana ajunge sa-l foloseasca adecvat (Spuneti-i :"Tine papusa").

Vorbiti clar. Implicati activ copilul in diverse situatii; (exemplu: "Spalam papusa").
Chiar daca nu vorbeste, copilul intelege mai intai sensul cuvantului (il aude folosit in diferite contexte si face legatura intre cuvant si obiectul pe care-l reprezinta). Intr-o alta etapa, imita cuvantul pe care il aude si in final ajunge sa utilizeze corect cuvantul (spune "papusa" atunci cand vede intr-adevar papusa si o recunoaste).
Exemplu: Sa verbalizam impreuna o situatie cotidiana : "la masa". Cei doi protagonisti sunt mama si copilul. Spuneti-i pe nume copulului si mangaiati-l inainte de a-i vorbi. Asezati-va la acelasi nivel cu copilul pentru a stabili un bun contact vizual. Vorbiti cu copilul in timp ce pregtiti masa, implicandu-l si pe el: "Ana, hai sa punem masa!", "Iau servetelul", "Tine servetelul!", "Te rog!", "Il punem pe masa", "Aici!", "Uite!", "Asa!", "Bravo!", "Acum ia lingura" (la fel pentru furculita, cutit castron etc), "Tine lingura!", "O punem pe masa", "Da, aici!", "Bravo!", "Da-mi sarea, te rog!", "Asta, da!", "Multumesc", "Aduc Painea", "Iau cutitul", "Tai painea", "Ne asezam", "Stam pe scaun", "Mama toarna supa. Au, e fierbinte!", "Pffffuuummm...! Sufla! Pffuumm...!", "S-a racit" (lasati copilul sa simta diferenta dintre cald si rece), "Mama mananca", "Mmmmm, e buna! Miroase frumos", "Fetita mananca", "Pofta buna!", "Mai vrei ?", "Da, mami" (arata-i semnul pentru "da"), "Gata ? Fetita a mancat", "Multumesc mami", "Ne stergem cu servetelul", "Hai sus! Bravo!", "Gata!".
Nu uitati: Repetitia este mama invataturii.

Un comentariu:

  1. Ce ai postat aici este exact ceea ce fac eu cu Ana.Nu am citit nicaieri..pur si simplu asa am simtit sa procedez ,asa am considerat ca e mai bine pentru ea sa invete.Suntem deja o domnisoara,,dupa ce papam ne stergem la guritza..

    RăspundețiȘtergere