skip to main |
skip to sidebar
Sistemul de invatamant Montessori(VIII)
Sistemul de invatamant Montessori
"Mediul Montessori pentru copiii de la cresa si gradinita pana la nivelul
liceului, se bazeaza pe o filozofie educationala foarte diferita de cea traita
de majoritatea adultilor care suntem noi.
"Ghidul" Montessori, asa cum este denumit, de obicei, educatorul,
in loc sa inceapa cu un set de lectii dictat de o scoala a societatii
adultilor, construieste pe tendintele naturale ale copilului catre explorare,
munca, creativitate si comunicare, pentru a crea un mediu de invatare care sa
hraneasca pasiunile in desfasurare ale copiilor.Firesc, adultul care are
sarcina organizarii acestui mediu are nevoie de o pregatire foarte diferita.
Instruirea traditionala Montessori consta intr-o activitate de un an pentru
fiecare dintre cele trei nivele de varsta si stadii de dezvoltare de mai jos:
0-3 ani, 3-6 ani, 6-12 ani.Profesorul Montessori pentru liceu trebuie, in mod
ideal, sa fi absolvit toate trei cursurile de instruire plus o specializare
universitara in una sau mai multe discipline.
Cateva detalii specifice prinvind metoda Montessori
Va prezentam cateva detalii specifice ale metodei Montessori, care
ilustreaza necesitatea unui tip de instruire specific:
• Gruparea copiilor de varste diferite. Copiii sunt grupati pe varste si
abilitati neomogene, in serii de trei sau sase ani: 0-3, 3-6, 6-12 (uneori 6-9
si 9-12), 12-15, 15-18;
• Exista o interactiune constanta,
o permanenta rezolvare de probleme, predare de la copil la copil si o
socializare permanenta;
• Copiii lucreaza in conformitate cu propriile lor abilitati si nu se plictisesc
niciodata (din aceasta perspectiva, acest sistem ar fi o mana cereasca pentru
invatamantul simultan din multe zone rurale din Romania);
• Mediul special pregatit este amenajat in functie de aria curriculara, iar
copiii sunt liberi sa se deplaseze prin clasa in loc sa stea in banci;
• Nu exista limita in ceea ce priveste timpul in care copilul poate lucra cu
un anume material. In fiecare perioada a zilei, toate ariile
curriculare--matematica, limba, stiintele, istoria, geografia, desenul, muzica,
etc., pot fi studiate la toate nivelele;
• Metoda de predare - Preda predand, nu corectand;
• Nu exista lucrari de control care sa se inapoieze cu corecturi in rosu. Se
respecta munca si efortul copilului asa cum sunt;
• Profesorul, printr-o observare extensiva si prin inregistrarea
observatiilor, planifica proiecte individuale prin care fiecare copil sa-si
dezvolte capacitatea de a invata ce-i trebuie pentru a-si imbunatati
performantele. Raportul profesor-copii: de la 1:1 la 1:30+. Cu exceptia
grupelor pentru varstele de 0-3 ani (in care marimea grupului e dictata de
regulile Ministerului Sanatatii), raportul este de un profesor Montessori si un
supraveghetor (asistent) la 30+ copii. Profesorul este instruit sa predea
individual, nu sa tina cursuri unui grup mai mare sau mai mic, si sa
supravegheze peste 30 de copii care desfasoara o gama foarte larga de sarcini.
El este pregatit in probleme fundamentale de matematica, limba, stiinte si
arte, si in calauzirea cercetarii si explorarii copilului, concentrandu-i
interesul si emotiile asupra temei. Profesorul nu stabileste teme, nici nu
dicteaza ce trebuie sa se studieze sau sa se citeasca si nici nu stabileste
limite privind profunzimea interesului copilului.
Discipline fundamentale
Profesorul Montessori, in perioada instruirii, face practica pentru
majoritatea lectiilor cu materialele la toate disciplinele. De asemenea,
trebuie sa treaca examene scrise si orale pentru aceste discipline pentru a
obtine diploma. Este instruit, de asemenea, sa recunoasca daca un copil este
pregatit pentru o anumita lectie intr-o anumita disciplina in functie de
varsta, abilitate si interes si este calificat sa dirijeze progresul
individual.
Arii curriculare
Toate disciplinele sunt interconectate, nu sunt predate izolat, profesorul
modeland o personalitate "renascentista" cu interese largi. Copilul
poate lucra cu orice material pe care-l intelege, in orice moment.
Orarul
Pana la varsta de sase ani exista zilnic una sau doua perioade de trei ore
de activitate neintrerupta fara a fi separate de lectii de grup. Copiii mai
mari isi programeaza intilniri de studiu in grup si cu profesorul ori de cate
ori este necesar. Adultii si copiii respecta concentrarea si nu intrerup pe cel
care e ocupat cu o anumita sarcina. Grupurile se organizeaza spontan sau pe
baza de o programare anterioara speciala. Totusi, aproape intotdeauna, se
acorda prioritate activitatii alese individual. Pentru copiii care urmeaza sa
intre in invatamantul primar se organizeaza asa zisa zi prelungita, care
corespunde grupei pregatitoare din invatamantul prescolar romanesc.
Marimea clasei
Cu exceptia grupelor de cresa, cele mai de succes clase sunt cele care
cuprind un numar de 30-35 copii la un cadru didactic (foarte bine instruit
pentru nivelul la care preda) si un asistent supraveghetor. Acest lucru e
posibil deoarece copiii raman in acelasi grup timp de trei pana la sase ani iar
majoritatea activitatilor de predare-invatare au ca sursa copiii si mediul.
Stiluri de invatare
Sunt stimulate toate tipurile de inteligenta si toate stilurile de invatare:
muzical, corporal-kinestezic, spatial, interpersonal, intrapersonal, intuitiv,
lingvistic traditional si cel logico-matematic (citire-scriere-aritmetica).
Acest model specific a fost redescoperit de catre psihologul Howard Gardner de
la Universitatea Harward, in teoria inteligentelor multiple.
Evaluare
Nu exista note sau alte forme de recompensa sau pedeapsa, nici deschise,
nici subtile. Evaluarea se face prin portofolii, observare de catre cadrul
didactic si prin fise de progres. Proba daca sistemul functioneaza consta in
realizarile si comportamentul copiilor, satisfactia, maturitatea, bucuria,
dragostea de a invata si nivelul ridicat al activitatii.
Cerinte pentru varsta de 3-6 ani
Nu exista cerinte academice pentru aceste varste, insa copiii isi insusesc o
cantitate surprinzatoare de cunostinte si, adesea, invata sa citeasca, sa scrie
si sa socoteasca la un nivel care, de obicei, depaseste ceea ce se crede
posibil pentru aceste varste.
Cerinte pentru varsta de 6-18 ani
Profesorul observa in permanenta interesele fiecarui copil si faciliteaza
cercetarea individuala in domeniul acestor interese. Nu exista alte cerinte
curriculare decat cele stabilite in Curriculum-ul National, sau cele cerute la
admiterea in liceu sau de examenul de capacitate si cel de bacalaureat. Acestea
iau o cantitate de timp minima. De la varsta de 6-7 ani elevii proiecteaza
contracte cu cadrul didactic care trebuie sa le indrume activitatea solicitata,
sa pastreze un echilibru general al domeniilor de activitate si sa-i invete sa
devina responsabili fata de propria educatie si de utilizarea timpului.
Activitatea din ciclul elementar si gimnazial cuprinde si materii care, de
obicei, apar la liceu.
Formarea caracterului
Aceasta formare este considerata pe acelasi plan cu formarea academica,
elevii invatand sa aiba grija de ei insisi, de ambianta, unul de celalalt -
gatesc, curata, construiesc, lucreaza gradina, se deplaseaza gratios, vorbesc
politicos, sunt respectuosi si gata de a acorda ajutor, desfasoara activitate
sociala in comunitate, etc.
Rezultatele acestei metode
Atunci cand mediul raspunde tuturor trebuintelor copiilor, acestia devin,
fara vreo mani****re din partea adultului, sanatosi fizic, impliniti
intelectual si psihologic, foarte bine educati si emanand bucurie si bunatate
unul fata de altul. In urmatorul citat, Dr. Montessori vorbeste despre prima
Casa dei reclama - reclama mascata din Roma, ilustrand importanta
descoperirilor sale si esenta intregului invatamant Montessori de astazi:
Cand copiii au completat o actvitate prin care au absorbit ceva din mediu,
ei par odihniti si profund satisfacuti. De parca o cale s-a deschis in
sufletele lor care i-a condus la toate fortele lor latente, relevand cea mai
buna parte a lor. Ei arata o mare dispozitie catre oricine, vor sa-i ajute pe
altii si sunt plini de bunavointa.
Astazi exista toate tipurile de proiecte de cercetare privind rezultatele
invatamantului Montessori. Rezultatele acestora arata ca pe masura ce copiii
progreseaza intr-un sistem de invatamant Montessori autentic (deoarece exista
scoli care folosesc numele dar nu au cadre didactice Montessori calificate) de
la nivelul prescolar la gimnaziu si liceu, devin mai independenti si mai
responsabili in actiuni si gandire. Ei desfasoara cercetari originale in toate
directiile si depasesc repede nivelul de cunoastere al cadrului didactic in
multe domenii. Ei intra in societate si devin cetateni responsabili si cu
gandire critica mult mai devreme decat s-a crezut ca este posibil, organizand
drumetii, proiecte si actiuni sociale si ecologice, ucenicie. Isi dezvolta
deprinderi de studiu excelente incat depasesc nivelul curriculum-ului din
scolile traditionale. Cercetarile longitudinale releva lipsa oricarei forme de
violenta in comportamentul adultilor care au urmat un invatamant Montessori, in
special in perioada prescolara."
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu