duminică, 29 ianuarie 2012

Când si cum a aparut Montessori? (IX)


Când si cum a aparut Montessori?

"Educatia Montessori a fost înfiintata în 1907 de catre Dr. Maria Montessori, prima femeie medic din Italia. Metoda ei, ca medic specialist in pediatrie si psihiatrie, se bazeaza pe observarea stiintifica proceselor de învatare la copii. "Copiii învata singuri" este una dintre cele mai surprinzatoare descoperiri ale Mariei Montessori, pe baza careia a proiectat un mediu pregatit în care copiii pot sa aleaga liber dintr-un numar de activitati de dezvoltare speciale. Astazi, la mai bine de un secol de la înfiintarea primei "Casa dei b.a.m.b.i.ni " în Roma, educatia Montessori (de la nastere la adolescenta) poate fi întâlnita pe toate meridianele lumii, în tari cu culturi foarte diferite, dovedindu-se a fi o educatie universala.

Care e diferenta între educatia Montessori si cea traditionala?

În Montessori, învatarea se realizeaza prin toate cele cinci simturi, nu numai prin ascultare si citire. Copiii din clasele Montessori învata în ritmul lor individual si îsi aleg propria activitate din posibilitatile existente in mediul pregatit de catre cadrul didactic. Învatarea este un proces de descoperire care conduce la concentrare, motivare, auto-disciplinare si dragoste de învatare. Copii cu vârste diferite ( 3-6, 6-9, 9-12, 12-15, 15-18) sunt grupati în aceeasi clasa, formând comunitati în care cei mai mari împartasesc în mod spontan cunostintele celor mai mici, având astfel posibilitatea consolidarii propriei cunoasteri.

Asa cum copiii invata sa vorbeasca fara sa le tina cineva lectii, la fel pot invata cultura, obiceiuri, comportament, scrisul, cititul, matematica, stiintele, intr-un mod individual si in ritm propriu. Mediul Montessori contine "materiale pentru dezvoltare" special proiectate, care invita copiii sa se angajeze in activitati de invatare pe care le aleg in mod liber. Sub indrumarea unui cadru didactic special instruit, copiii dintr-o clasa Montessori invata prin descoperire cu ajutorul materialelor, dezvoltandu-si capacitatea de concentrare, motivatia, auto-disciplina si controlul de sine, precum si o dragoste pentru invatare care dureaza toata viata.

Nu exista banci, catedra, catalog, copiii sunt liberi sa-si aleaga singuri activitatile si locul de desfasurare al acestora. Copiii care urmeaza metoda Montessori dobandesc si abilitati sociale si de comunicare deosebite, deoarece clasele nu sunt constituite dupa criterii rigide de virsta, ci e vorba de grupe care cuprind copii de varste apropiate.

Montessori înseamna o abordare complet diferita a educatiei. Prin aplicarea acestei metode este respectata personalitatea si independenta copilului, sunt respectate legile naturale de dezvoltare a spiritului uman. Pedagogia Montessori asigura dezvoltarea complexa a copilului: intelectuala, fizica, emotionala si spirituala, creeaza cetateni responsabili si implicati.



Putem sa ne educam copiii acasa dupa metoda Montessori?

Numai un cadru didactic instruit poate aplica corect educatia Montessori folosind materiale de învatare speciale (se gasesc prezentate în sectiunea Materiale a site-ului http://apa.cudts.ro) care se gasesc în mediul pregatit. În plus, dezvoltarea sociala care are loc atunci când copilul se afla împreuna cu altii mai mari, face parte integrala din educatia Montessori.

Totusi, cei care doresc sa-si educe copiii acasa au multe de învatat din filosofia si practica Montessori. APA- Asociatia Alternative Pedagogice din Romania, avand ca presedinte pe dl. Prof. Marcel Capraru - pune la dispozitie carti ale Mariei Montessori si albume cu materiale necesare pe arii curriculare, impreuna cu obiectivele directe si indirect (aceste albume sunt destul de scumpe, si nu reprezinta un curs complet, ci doar o colectie de “lectii” – 300 ron buc.). Totusi parintii pot folosi principiile Montessori acasa, completând astfel experienta scolara montessoriana a copilului.

Priviti casa prin ochii copilului. Acesta are nevoie de sentimentul ca apartine casei si aceasta se obtine daca participa complet la activitatile zilnice. "Ajuta-ma sa fac singur." spune copilul dvs. Cel mai sigur mod de a construi respectul de sine al copilului consta în a-i oferi oportunitati de a actiona independent.





Exista "parti" ale acestei pedagogii care ar putea fi preluate si aplicate in scolile de stat din Romania?

Prin modul ei actual de organizare, scoala romaneasca nu respecta libertatea, independenta, personalitatea si drepturile copilului, ceea ce duce la indisciplina, abandon scolar, stres, violenta. Desi metoda Montessori, ca intreg, nu ar putea fi integrata, deocamdata, in structura organizatorica a scolilor de stat, ar putea fi folosite materialele didactice Montessori, materiale care transmit copiilor informatiile necesare intr-un mod placut, copiii avand posibilitatea sa lucreze individual, in ritm propriu, nu sub presiunea profesorului.

Pedagogia Montessori are succes in intreaga lume, exista aproximativ 8.000 de astfel de scoli pe toate continentele. In Romania exista grupe de gradinita Montessori la Drobeta Turnu Severin, Timisoara, Bucuresti si Miercurea Ciuc (in lb. maghiara) si o scoala elementara la Cluj-Napoca (in lb maghiara, pe langa biserica reformata). Cei care doresc sa obtina mai multe informatii despre aceasta metoda pot accesa site-urile http://apa.cudts.ro sau http://montessori-apa.ro.

APA se straduieste sa dezvolte aceast tip de educatie în România. Deocamdata, numarul acestor scoli este redus. S-a început cu clasele pentru prescolari (3-6 ani).

Ce presupune infiintarea unei Scoli Montessori?

Înfiintarea unei scoli presupune: instruirea cadrelor didactice în metoda Montessori, asigurarea claselor si dotarea acestora cu material specific Montessori.


Cum reusesc copiii Montessori în viata?



Cercetarile arata ca acestia sunt bine pregatiti intelectual, social si emotional pentru viata. În afara de faptul ca au scoruri superioare la testari si examene, copiii Montessori se afla deasupra mediei în ceea ce priveste capacitatea de a urma instructiunile, de a realiza activitatea la timp, de a asculta cu atentie, de a utiliza eficient deprinderile de baza. Ei vadesc responsabilitate, pun întrebari, arata entuziasm pentru învatare si pentru adaptarea la situatii noi.



Care sunt dificultatile introducerii educatiei Montessori în Romania?


Ca si în toate celelalte domenii, în România schimbarile în educatie se produc cu mare dificultate si mult mai lent, datorita birocratiei, coruptiei, dar, mai ales, a mentalitatilor. Înfiintarea unei clase Montessori presupune:
- Materiale Montessori - în jur de 10 000 USD (timp de 20 de ani nu necesita înlocuiri, doar mici reparatii)
- Spatiu (sala de clasa) cu anumite dotari (bucatarie si baie proprii, s.a.) - destul de greu de obtinut în scoli (coruptie, ignoranta, suspiciuni, birocratie, etc.); foarte scump în sistem privat (pt. rentabilitate, e necesar un nr. de peste 100 copii, ori o clasa are, de regula, 20 copii.)
- Cadru didactic special instruit în Montessori pt nivelul respectiv (3-6; 6-9; 9-12 ani).- pâna acum instruirea s-a realizat în strainatate sau cu instructori din afara, la preturi foarte mari (5000 USD pe cursant). APA a pus la punct primul curs de instruire Montessori în româneste dar nu poate fi autorizat pentru non-educatori (legea cere înfiintarea unui Colegiu pedagogic de 3 ani cu un curriculum standard, ceea ce denatureaza metoda). Cursul se adreseaza, deci, educatoarelor si învatatorilor calificaficati în metoda traditionala, constituind o specializare suplimentara. Acestia, având un serviciu si nefiind nici un câstig material suplimentar din aplicarea Montessori la clasa, nu prea se mai intereseaza. De aceea e necesara implicarea a cât mai multor membri ai APA pentru raspândirea ideii Montessori.
- Copiii - Raspunsul tipic al autoritailor (inspectorate scolare si minister) la solicitarea de înfiintare si aprobare de clase Montessori este:"Nu putem deoarece nu vor fi copii. Aduceti cereri de la cel putin 20 parinti din aceeasi zona, dati-ne materiale si pregatiti un cadru (care accepta) din scoala. Si nu ne cereti bani! Eventual, dati-ne!." Cam greu de îndeplinit toate aceste conditii dintr-o data, nu-i asa? Mai ales ca Montessori e aproape total necunoscuta în România."

• Nota:

Materialul de mai sus este o compilatie de pe site-ul APA-Asociatia Alternative Pedagogice.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu